پردیس شهید مفتح شهر ری

دکتر مهر محمدی در مراسم استقبال از دانشجو معلمان جدید در پردیس شهید مفتح شهر ری:

تربیت معلم، امری ملی و امری حاکمیتی است؛ حقوق دانشجو معلمان و تکالیف ما نسبت به آنان

در آیین استقبال از دانشجو معلمان جدید پردیس شهید مفتح شهر ری که با حضور دکتر مهر محمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان؛ حجت الاسلام و المسلمین شاهچراغی، نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه شهرری، هاشمی نیا، مدیر کل حراست؛ پاک سرشت، مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل؛ ابوحمزه، سرپرست اداره کل اسناد و انتشارات؛ دکتر پرویز انصاری راد، رییس ستاد استقرار مدیریت استانی دانشگاه فرهنگیان در استان تهران؛ حجت الاسلام و المسلمین اردلان، مسؤول حراست استان تهران؛ سرپرستان و مسؤولان مراکز آموزش عالی دانشگاه فرهنگیان در شهر و شهرستان های استان تهران؛ ماهرویی، معاون پژوهش و برنامه ریزی اداره کل آموزش و پرورش شهرستان های استان تهران، مسؤولان ادارات آموزش و پرورش شهرری، استاد میلانی، مدرس پیشکسوت دهه ی 60 مرکز تربیت معلم شهید مفتح، مدرسان، دانشجو معلمان و کارکنان این پردیس برگزار شد، دکتر صالحی، سرپرست پردیس، ضمن خیر مقدم به حاضران، شهرری را به عنوان مهد تعلیم و تربیت و خاستگاه مفاخر فرهنگی و به تعبیر رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی)، قبله تهران معرفی کرد و افزود:

پردیس شهید مفتح، از جایگاه ویژه و ممتازی برخوردار است؛ در فاصله اندکی از این پردیس، تربت پاک حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع وکمی دورتر، بهشت زهرا، مزار هزاران شهید والامقام، نظیر شهیدان رجایی و باهنر و مرقد مطهر احیاگر بزرگ قرن، امام خمینی(ره)، قرار دارد. در چند قدمی این پردیس، ابن بابویه قرار دارد که مزار شیخ صدوق و ده ها عالم و دانشمند دیگر این کشور است.

دکتر صالحی، خطاب به دانشجویان معلمان، گفت: منظور از ذکر نام این بزرگان آن است که بگوییم رجالی نظیر شیخ صدوق، حضرت عبدالعظیم حسنی و امام خمینی(رحمه الله علیهم)، هر سه در ویژگی معلمی با هم مشترک بودند. شیخ صدوق، استاد علم رجال؛ عبدالعظیم حسنی، استاد علم حدیث و امام خمینی(ره) استاد بزرگ فقه، فلسفه و عرفان بود. این بزرگواران، معلمانی تأثیرگذار بودند. وی، با طرح این پرسش که کدامیک از اقشار جامعه می توانند این گونه به اندازه معلمان، تأثیر گذار باشند، تصریح کرد: معلمان چون رسالت تعلیم و تربیت را بر عهده دارند، می توانند در اعماق وجود انسان ها نفوذ کنند و تأثیرات ماندگاری از خود بجا گذارند.

سرپرست پردیس شهید مفتح، در معرفی پیشینه این پردیس، خطاب به دانشجو معلمان گفت:. این مرکز، با حدود 40 سال سابقه، یکی از قدیمی ترین مراکز تربیت معلم در ایران است و از این افتخار، برخوردار است که در طول چند دهه، هزاران دانشجومعلم را تربیت و تقدیم نظام آموزش و پرورش کشور کرده است. خود بنده و همکارانی نظیر دکتر نیکوپور و استاد پاک سرشت، از دانشجو معلمان، اوایل دهه شصت همین تربیت معلم بوده ایم. در این مرکز، بزرگانی نظیر استاد میلانی، استاد آستانه و مرحوم دکتر حاج حسینی تدریس می کردند. از محضر این بزرگان، معلمان موفقی فارغ التحصیل شدند که بیش از سی سال است برای کشور، انقلاب و نظام منشأ اثر بوده اند. این تربیت معلم، در دو زمینه پیشتاز بوده است: یکی در زمینه ی دفاع از نظام و انقلاب و حضور پررنگ در جبهه های جنگ تحمیلی که شاهد آن بیست شهیدی است که تصویر مبارک شان و نیز وصیت نامه های آنها در سایت پردیس قابل رویت است. بنده شاهد بودم که در سال 62 گاهی اوقات کل تربیت معلم تعطیل می شد و همه دانشجو معلمان راهی جبهه می شدند. عرصه دیگری که تربیت معلم شهید مفتح در آن پیشتاز بوده، تقدیم فارغ التحصیلانی با انگیزه و باسواد است که تقریباً اکثر قریب به اتقاق آنها، به مدارج عالی علمی رسیده و برخی هم در مسؤولیت های اداری بسیار موفق بوده اند.

دکتر صالحی، در قسمت پایانی صحبت های خود خطاب به دانشجو معلمان جدید، گفت: شما از دو آزمون، سربلند بیرون آمده اید؛ یکی آزمون کنکور و دیگری آزمون مصاحبه های تخصصی، اما دو آزمون دیگر پیش رو دارید، یکی آنکه در طول چهار سال تحصیل، باید تمام توان خود را صرف دانش اندوزی و کسب شایستگی های حرفه معلمی کنید تا با ذخیره ای ارزشمند، راهی مدارس شوید؛ زیرا دانش آموزان این مرز و بوم امانت هایی هستند که سی سال به دست شما سپرده خواهند شد، دوره چهار ساله تحصیل، باید دوره سازندگی شما باشد، دوره ای که هم از حیث علمی و هم از حیث اخلاقی و تربیتی، به خودسازی بپردازید تا بتوانید در عرصه ی خطیر تعلیم و تربیت، رسالت خود را به خوبی ایفا کنید. شرط لازم درآمدن به کسوت معلمی، کسب دانش و فضایل است، به مصداق «ذات نایافته از هستی بخش، کی تواند که شود هستی بخش»، باید ابتدا خود را ساخت تا سپس در دیگران، تأثیر ماندگار ایجاد کرد. وی، در پایان بار دیگر از استاد میلانی به جهت تأثیری که سی سال قبل در کلاس های تربیت معلم بر دانشجو معلمان داشت، تقدیر و تشکر نمود.

در ادامه مراسم، حجت الاسلام و المسلمین شاهچراغی، نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه شهرری؛ ضمن تبریک به دانشجو معلمان ورودی بهمن 92 در دومین دوره کارشناسی پیوسته دانشگاه فرهنگیان در این پردیس، ضمن توجه به مناصب متعدد پیامبر اکرم(ص) از جمله منصب ولایت بر مؤمنین، منصب بشارت و انذار، منصب "اسوه حسنه"، با اشاره به آیه شریفه "یزکیهم و یعلمهم الکتاب و الحکمه" و همچنین حدیث نبوی "انی بعثت معلما"، یکی از مهم ترین مناصب ایشان را منصب تعلیم و تربیت دانست و خاطر نشان کرد سر لوحه کارهای انبیا، تربیت است.

امام جمعه شهرری، خطاب به دانشجو معلمان، تصریح کرد: شما به جای مهمی وارد شده اید و به شغلی متصف می شوید که شغل انبیاء است؛ شغل معلمی، شرافت ذاتی دارد. وی، توجه به سه نکته اساسی را در آغازین روزهای دانشجو معلمی و در واقع، کار معلمی برای آنان ضروری دانست و گفت: شکر این نعمت را بجا آوردید که در نظام جمهوری اسلامی هستید و توفیق خدمت به این نظام را یافته اید؛ در سرزمینی خدمت می کنید که فقیه عادل و نایب امام زمان(عج)، رهبری نظام را بر عهده دارد؛ بی تفاوتی در این نظام کفران این نعمت است.

حجت الاسلام و المسلمین شاهچراغی، نماینده محترم ولی فقیه، شکرگزاری نظام را مستلزم تلاش شایسته همگان دانست و شرط اساسی برای انجام این مهم توسط دانشجو معلمان را در رعایت چهار نکته برشمرد و افزود: شما ضمن تدین، باید از نظر اعتقادی، موحد و مؤمن باشید؛ زیرا اگر ایمان و اعتقادی در کار نباشد، کار معلمی خطرناک خواهد بود؛ همچنین از نظر اخلاقی و علمی نیز، باید الگوی جامعه، به ویژه دانش آموزان باشید.

امام جمعه شهرری توجه به سرمایه های انسانی (دانش آموزان) را امری ضروری به ویژه برای دانشجو معلمان برشمرد و خاطر نشان کرد: مخاطب توجه به امور دینی دانش آموزان صرفا، معلمان دینی نیستند بلکه معلمان فیزیک و شیمی و ... نیز باید دغدغه تربیت دینی فراگیران را داشته باشند. وی با تأکید بر نماز و حجاب دانشجو معلمان و انتقال این فرهنگ به دانش آموزان، به عنوان چهارمین نکته خطاب به آنان، گفت: این نکات، در صورتی تحقق خواهند یافت که تحصیل را همراه با تهذیب کنید. اگر تذهیب نباشد، علم چون شمشیری است که در دست زنگی مست قرار گرفته است. علم اگر تهذیب در کنارش نباشد، فایده ای نخواهد داشت، حتی اگر فقه و اصول باشد.

حجت الاسلام و المسلمین شاهچراغی، با اشاره به پیروزی انقلاب اسلامی تحت رهبری های حضرت امام خمینی (ره) و تهذیب نفس ایشان،  گفت: امام(ره) بت نفس را شکسته بود که توانست بت شاه را بشکند و با تهذیب نفس است که علم چون نوری از سوی خدا در دل انسان ها تابیده می شود، امام (ره) در همراهی تحصیل و تهذیب چنان بود که با پرهیز از گناه و معصیت، حاکم چشم و گوش خود بود.

وی، در پایان با اشاره به حضور 400 مفاخر فرهنگی در شهرری، استفاده از معنویت شخصیت هایی نظیر شیخ صدوق، ابوالفتوح رازی، سید محمد کاظم عصار، شیخ رجبعلی خیاط و ... را برای دانشجو معلمان، امری ضروری خواند.

دکتر مهر محمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان، ضمن تبریک به دانشجو معلمان جهت ورود به دومین دوره کارشناسی پیوسته این دانشگاه، ورود آنان را ورود به خانه دوم خویش توصیف کرد و افزود: آنچه امروز قصد گفتگو با شما پیرامون آن را دارم مربوط به حقوق دانشجو معلمان و تکالیف ما نسبت به آنان می باشد.

وی، مروری بر وظایف مسؤولان دانشگاه فرهنگیان نسبت به دانشجو معلمان را برای تمامی مدیران این دانشگاه چه در سازمان مرکزی و چه در پردیس ها و مراکز آموزش عالی مهم برشمرد و خاطر نشان کرد:

البته دانشجو معلمان و مسؤولان دانشگاه، نسبت به یکدیگر، تکالیف و حقوق متقابل دارند و همان طور که در مطلع سندی به نام "منشور مدیریت" آوردم و در این جلسه هم، به یاد آوری آن می پردازم، حق دانشگاه بر ذمه دانشجو معلمان در طول تحصیل کرارا شنیده خواهد شد و امیدوارم این شنیدن ها، تذکرات و اطلاع رسانی در چارچوب اسلامی و موازین دانشگاهی باشد.

در مطلع "منشور مدیریت" آمده است که دانشجو معلمان، ذینفعان اصلی و ولی نعمتان کارگزاران دانشگاه هستند؛ مسؤولان دانشگاه بر این باورند که در ایفای نقش خدمتگزاری خود همواره باید مواردی را نصب العین خویش قرار دهند تا بتوانند به سهم خود، دانشگاه فرهنگیان را به عنوان تشکیلاتی سرآمد و دانشگاهی اسلامی به جامعه معرفی کنند. در دانشگاه فرهنگیان، دانشجو معلمان متن هستند و بقیه حاشیه؛ ما در مسند های مدیریتی خویش، قبول نوعی وکالت کرده ایم و موکلین ما در درجه ی نخست، دانشجو معلمان هستند؛ هیچ وکالتی بدون خواست موکل پایدار نخواهد ماند.

دکتر مهر محمدی، "حیات طیبه" و تجربه کردن زیستی از جنس این حیات پاک توسط دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان را غایت "تربیت" و قرار گرفتن در فضایی دانست که با استناد به مضامین آیات قرآنی، ما آن را حیات طیبه نام می نهیم و معتقدیم اگر به عنوان مدیران دانشگاه، این حقوق را رعایت کنیم، در واقع توانسته ایم محیطی فراخور "حیات طیبه" را برای دانشجو معلمان فراهم آوریم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، در ادامه با بر شمردن 6 مورد از تکالیف مدیران نسبت به حقوق دانشجو معلمان، گفت: اولین حق دانشجو معلمان، حق برخورداری از بهترین آموزش است. مدیران مراکز و پردیس ها بدانند حتی اگر یک نفر، بدون در نظر گرفتن شایستگی نسبی علمی و تربیتی، در کلاس های درس دانشگاه، ظاهر شود؛ حقی از دانشجو معلمان تضییع شده که مصداق بارز حق الناس و گناه نابخشودنی است.  از مهم ترین اقداماتی که سازمان مرکزی در این زمینه انجام داده است، ابلاغ دستورالعمل ساماندهی آموزش است که هدف اصلی آن، فرصت سازی از "عدم امکان تحمل کل بار آموزشی دانشگاه توسط مدرسان موظف" می باشد که اگر از بهترین ها، در سطح منطقه استفاده شود، این وضعیت به فرصت تبدیل می شود.  وی، اجرای طرح قطب های آموزشی از سال تحصیلی آینده را یکی از ساز و کارهای دیگر علمی کردن آموزش و ایفای حقوق دانشجو معلمان برشمرد.

حق برخورداری از محیط فرهنگی غنی، دومین نکته ای بود که سرپرست دانشگاه فرهنگیان، به عنوان حق دوم از حقوق دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان از آن یاد کرد. وی، از مسؤولان پردیس ها و مراکز آموزش عالی این دانشگاه، خواست به فراخور جایگاه و شأن خطیر دانشگاه، تمام مساعی و تلاش خود را برای تعالی معنوی و کمال دانشجو معلمان در راستای تربیت نیروی انسانی طراز جمهوری اسلامی، مصروف دارند. همچنین؛ به فراخور شبانه روزی بودن دانشگاه فرهنگیان، کوشش کنند فضایی غنی از حیث رشد و کمال در ابعاد گوناگون برای دانشجو معلمان فراهم کنند تا از اوقات فراغت خود، به بهترین نحو در جهت دست یابی به شایستگی های معلمی بهره ببرند.

دکتر مهر محمدی، تشکیل کانون ها و تشکل های فعال دانشجویی را یکی از راهکارهای تحقق محیط فرهنگی غنی برای دانشجو معلمان برشمرد و با استناد به آیه ی " فاستبقوا الخیرات" خاطر نشان کرد: حق برخورداری از محیطی جهت کسب فضایل اخلاقی و تکامل ابعاد گوناگون وجودی انسان، حق دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان است.

سومین حقی که سرپرست دانشگاه فرهنگیان، به عنوان حقوق دانشجو معلمان این دانشگاه از آن نام برد، حق برخورداری از محیطی امن و آزاد بود. وی، تصریح کرد در دانشگاهی که "تربیت" حرف اول را می زند، جبر و تحمیل راهی ندارد و هر آنچه فراتر از قوانین و ضوابط اعلام شده در سطح دانشگاه است، باید در مسیری غیر اجباری و با رویکردی اقناعی- تربیتی در دستور کار قرار گیرد و هنر مدیران دانشگاه، در قدرت تبیین و دعوت به شرکت در برنامه هایی متجلی می شود که سودمندی آن، عامل جذب دانشجو معلمان به سمت آن برنامه ها می باشد.

دکتر مهر محمدی، حق مشارکت در فعالیت های سیاسی و اجتماعی به صورت متشکل و غیر متشکل را با رعایت قواعدی که مراجع سیاستگذار تعیین کرده اند، چهارمین حق دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان خواند و گفت: در این فعالیت هاست که تربیت سیاسی و سیاست ورزی برای دانشجو معلمان شکل خواهد گرفت، در این راه، مدیران باید راهبر و راهگشا باشند؛ خوشبختانه سیاست نظام ما بر این قرار گرفته که دانشجویان در دوره جوانی بتوانند در کنار تحصیل علم و معرفت، سیاست ورزی را نیز، تمرین و تجربه کنند.

وی، برخورداری از مدیرانی که داری خُلق عظیم هستند و با تمسک به خُلق عظیم، یک پارچه جاذبه و لطف می شوند و دانشجو معلمان می توانند به آن ها، در رفع مشکلاتشان تکیه کنند را حق پنجم از جمله مهم ترین حقوق دانشجو معلمان دانست و افزود: جمعیت کم در پردیس ها و مراکز ما باید یک فرصت برای برقراری رابطه همدلانه باشد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، حق برخورداری از بهترین امکانات رفاهی در حد بهترین دانشگاه های کشور را به عنوان ششمین حق دانشجو معلمان بیان کرد و گفت: سازمان مرکزی، خود را مکلف می داند در این زمینه، از بودجه ای که در اختیار دارد، حداکثر استفاده را بنماید.

دکتر مهر محمدی، در ادامه، تربیت معلم را امر ملی و حاکمیتی برشمرد و خاطر نشان کرد: در قبال امر خطیر تربیت معلم، کلیه نهاد های نظام وظیفه مند هستند و ما در دانشگاه فرهنگیان، باید نقش هماهنگ کننده ، بستر سازی یا ریل گذاری داشته باشیم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، یاد آور شد: من دانشگاه فرهنگیان را به عنوان مولود دوم انقلاب در عرصه آموزش عالی معرفی کرده ام، مولود دوم از آن جهت که دانشگاه تربیت مدرس، مولود اول شناخته شده و بر همین اساس، آن چنان که باید، مورد پشتیبانی قرار گرفت. انشاءالله دانشگاه فرهنگیان هم بتواند با توجه به جایگاه راهبردی اش در همین سطح از پشتیبانی، برخودار شود. این یک استدلال بسیار روشن است که فکر نمی کنم مناقشه بردار باشد.

وی، افزود: من دانشگاه فرهنگیان را دُردانه آموزش عالی می دانم و با همین نام می خوانم. این معنا هم، نیاز به توضیح زیادی ندارد. تربیت معلم، کارکردی یگانه و بیش و کم مغفول در آموزش عالی کشور بوده و حالا قرار است با اراده نظام در عالی ترین سطح، با تأسیس دانشگاه فرهنگیان، این خلأ پر شود. البته پیشینه ی یک صد ساله تربیت معلم در کشور، باید مورد تکریم و احترام باشد. مراد من آن است که فعلا تنها نهاد دانشگاهی در خانواده آموزش عالی و متکفل این کارِ به غایت تخصصی و تاثیرگذار، دانشگاه فرهنگیان است.

پخش پیام تصویری دکتر فانی، وزیر آموزش و پرورش؛ بیانات استاد میلانی، مدرس پیشکسوت مرکز تربیت معلم شهید مفتح؛ پخش کلیپ معرفی پردیس؛ اجرای نماهنگ زنده دانشجویی؛ قرائت دسته جمعی سوگند نامه دانشجویی؛ سخنان حجت الاسلام و المسلمین اردلان، مسؤول حراست استان تهران؛ عکس یادگاری دسته جمعی؛ ادای نماز جماعت؛ صرف ناهار؛ حرکت به سوی حرم حضرت عبدالعظیم(ع) و تجدید میثاق با آن حضرت(ع) برای انجام خالصانه و صادقانه تعهد و تخصص معلمی و بازدید از موزه حرم مطهر از جمله برنامه های این آیین باشکوه بود.

شایان ذکر است پیش از شروع مراسم، دکتر مهر محمدی و هیأت همراه از بخش های مختلف ساختمان آموزشی شهدای تربیت معلم شهید مفتح، کتابخانه مرحوم دکتر حاج حسینی، کانون های بسیج دانشجویی، مجتمع فرهنگی و مذهبی بقیه الله الاعظم(عج) و خوابگاه ها بازدید بعمل آورد.