پردیس شهید مفتح شهر ری

سخنرانی دکتر مهر محمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان در مراسم افتتاحیه پردیس شهید مفتح

دکتر مهر محمدی، سرپرست دانشگاه فرهنگیان، ضمن تبریک به دانشجو معلمان جهت ورود به دومین دوره کارشناسی پیوسته این دانشگاه، ورود آنان را ورود به خانه دوم خویش توصیف کرد و افزود: آنچه امروز قصد گفتگو با شما پیرامون آن را دارم مربوط به حقوق دانشجو معلمان و تکالیف ما نسبت به آنان می باشد.

وی، مروری بر وظایف مسئولان دانشگاه فرهنگیان نسبت به دانشجو معلمان را برای تمامی مدیران این دانشگاه چه در سازمان مرکزی و چه در پردیس ها و مراکز آموزش عالی مهم برشمرد و خاطر نشان کرد:

البته دانشجو معلمان و مسئولان دانشگاه، نسبت به یکدیگر، تکالیف و حقوق متقابل دارند و همان طور که در مطلع سندی به نام "منشور مدیریت" آوردم و در این جلسه هم، به یاد آوری آن می پردازم، حق دانشگاه بر ذمه دانشجو معلمان در طول تحصیل کرارا شنیده خواهد شد و امیدوارم این شنیدن ها، تذکرات و اطلاع رسانی در چارچوب اسلامی و موازین دانشگاهی باشد.

در مطلع "منشور مدیریت" آمده است که دانشجو معلمان، ذینفعان اصلی و ولی نعمتان کارگزاران دانشگاه هستند؛ مسئولان دانشگاه بر این باورند که در ایفای نقش خدمتگزاری خود همواره باید مواردی را نصب العین خویش قرار دهند تا بتوانند به سهم خود، دانشگاه فرهنگیان را به عنوان تشکیلاتی سرآمد و دانشگاهی اسلامی به جامعه معرفی کنند. در دانشگاه فرهنگیان، دانشجو معلمان متن هستند و بقیه حاشیه؛ ما در مسند های مدیریتی خویش، قبول نوعی وکالت کرده ایم و موکلین ما در درجه ی نخست، دانشجو معلمان هستند؛ هیچ وکالتی بدون خواست موکل پایدار نخواهد ماند.

دکتر مهر محمدی، "حیات طیبه" و تجربه کردن زیستی از جنس این حیات پاک توسط دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان را غایت "تربیت" و قرار گرفتن در فضایی دانست که با استناد به مضامین آیات قرآنی، ما آن را حیات طیبه نام می نهیم و معتقدیم اگر به عنوان مدیران دانشگاه، این حقوق را رعایت کنیم، در واقع توانسته ایم محیطی فراخور "حیات طیبه" را برای دانشجو معلمان فراهم آوریم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، در ادامه با بر شمردن 6 مورد از تکالیف مدیران نسبت به حقوق دانشجو معلمان، گفت: اولین حق دانشجو معلمان، حق برخورداری از بهترین آموزش است. مدیران مراکز و پردیس ها بدانند حتی اگر یک نفر، بدون در نظر گرفتن شایستگی نسبی علمی و تربیتی، در کلاس های درس دانشگاه، ظاهر شود؛ حقی از دانشجو معلمان تضییع شده که مصداق بارز حق الناس و گناه نابخشودنی است.  از مهم ترین اقداماتی که سازمان مرکزی در این زمینه انجام داده است، ابلاغدستورالعمل ساماندهی آموزش است که هدف اصلی آن، فرصت سازی از "عدم امکان تحمل کل بار آموزشی دانشگاه توسط مدرسان موظف" می باشد که اگر از بهترین ها، در سطح منطقه استفاده شود، این وضعیت به فرصت تبدیل می شود.  وی، اجرای طرح قطب های آموزشی از سال تحصیلی آینده را یکی از ساز و کارهای دیگر علمی کردن آموزش و ایفای حقوق دانشجو معلمان برشمرد.

حق برخورداری از محیط فرهنگی غنی، دومین نکته ای بود که سرپرست دانشگاه فرهنگیان، به عنوان حق دوم از حقوق دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان از آن یاد کرد. وی، از مسئولان پردیس ها و مراکز آموزش عالی این دانشگاه، خواست به فراخور جایگاه و شأن خطیر دانشگاه، تمام مساعی و تلاش خود را برای تعالی معنوی و کمال دانشجو معلمان در راستای تربیت نیروی انسانی طراز جمهوری اسلامی، مصروف دارند. همچنین؛ به فراخور شبانه روزی بودن دانشگاه فرهنگیان، کوشش کنند فضایی غنی از حیث رشد و کمال در ابعاد گوناگون برای دانشجو معلمان فراهم کنند تا از اوقات فراغت خود، به بهترین نحو در جهت دست یابی به شایستگی های معلمی بهره ببرند.

دکتر مهر محمدی، تشکیل کانون ها و تشکل های فعال دانشجویی را یکی از راهکارهای تحقق محیط فرهنگی غنی برای دانشجو معلمان برشمرد و با استناد به آیه ی " فاستبقوا الخیرات" خاطر نشان کرد: حق برخورداری از محیطی جهت کسب فضایل اخلاقی و تکامل ابعاد گوناگون وجودی انسان، حق دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان است.

سومین حقی که سرپرست دانشگاه فرهنگیان، به عنوان حقوق دانشجو معلمان این دانشگاه از آن نام برد، حق برخورداری از محیطی امن و آزاد بود. وی، تصریح کرد در دانشگاهی که "تربیت" حرف اول را می زند، جبر و تحمیل راهی ندارد و هر آنچه فراتر از قوانین و ضوابط اعلام شده در سطح دانشگاه است، باید در مسیری غیر اجباری و با رویکردی اقناعی- تربیتی در دستور کار قرار گیرد و هنر مدیران دانشگاه، در قدرت تبیین و دعوت به شرکت در برنامه هایی متجلی می شود که سودمندی آن، عامل جذب دانشجو معلمان به سمت آن برنامه ها می باشد.

دکتر مهر محمدی، حق مشارکت در فعالیت های سیاسی و اجتماعی به صورت متشکل و غیر متشکل را با رعایت قواعدی که مراجع سیاستگذار تعیین کرده اند، چهارمین حق دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان خواند و گفت: در این فعالیت هاست که تربیت سیاسی و سیاست ورزی برای دانشجو معلمان شکل خواهد گرفت، در این راه، مدیران باید راهبر و راهگشا باشند؛ خوشبختانه سیاست نظام ما بر این قرار گرفته که دانشجویان در دوره جوانی بتوانند در کنار تحصیل علم و معرفت، سیاست ورزی را نیز، تمرین و تجربه کنند.

وی، برخورداری از مدیرانی که داری خُلق عظیم هستند و با تمسک به خُلق عظیم، یک پارچه جاذبه و لطف می شوند و دانشجو معلمان می توانند به آن ها، در رفع مشکلاتشان تکیه کنند را حق پنجم از جمله مهم ترین حقوق دانشجو معلمان دانست و افزود: جمعیت کم در پردیس ها و مراکز ما باید یک فرصت برای برقراری رابطه همدلانه باشد.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، حق برخورداری از بهترین امکانات رفاهی در حد بهترین دانشگاه های کشور را به عنوان ششمین حق دانشجو معلمان بیان کرد و گفت: سازمان مرکزی، خود را مکلف می داند در این زمینه، از بودجه ای که در اختیار دارد، حداکثر استفاده را بنماید.

دکتر مهر محمدی، در ادامه، تربیت معلم را امر ملی و حاکمیتی برشمرد و خاطر نشان کرد: در قبال امر خطیر تربیت معلم، کلیه نهاد های نظام وظیفه مند هستند و ما در دانشگاه فرهنگیان، باید نقش هماهنگ کننده ، بستر سازی یا ریل گذاری داشته باشیم.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، یاد آور شد: من دانشگاه فرهنگیان را به عنوان مولود دوم انقلاب در عرصه آموزش عالی معرفی کرده ام، مولود دوم از آن جهت که دانشگاه تربیت مدرس، مولود اول شناخته شده و بر همین اساس، آن چنان که باید، مورد پشتیبانی قرار گرفت. انشاءالله دانشگاه فرهنگیان هم بتواند با توجه به جایگاه راهبردی اش در همین سطح از پشتیبانی، برخودار شود. این یک استدلال بسیار روشن است که فکر نمی کنم مناقشه بردار باشد.

وی، افزود: من دانشگاه فرهنگیان را دردانه آموزش عالی می دانم و با همین نام می خوانم. این معنا هم، نیاز به توضیح زیادی ندارد. تربیت معلم، کارکردی یگانه و بیش و کم مغفول در آموزش عالی کشور بوده و حالا قرار است با اراده نظام در عالی ترین سطح، با تأسیس دانشگاه فرهنگیان، این خلأ پر شود. البته پیشینه یک صد ساله تربیت معلم در کشور، باید مورد تکریم و احترام باشد. مراد من آن است که فعلا تنها نهاد دانشگاهی در خانواده آموزش عالی و متکفل این کارِ به غایت تخصصی و تاثیرگذار، دانشگاه فرهنگیان است.