اولین شماره فصلنامه علمی تخصصی مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه) منتشر شد
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی، اولین شماره فصلنامه علمی تخصصی مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه) منتشر شد .
به بهانه انتشار اولین شماره نشریه (سخن مدیر مسئول) :
باسمه تعالی
در جهان معاصر پرداختن به مطالعات تطبیقی با هدف درک تحولات، نوآوری ها و راهبردهای آموزش و پرورش کشورهای مختلف جهان، یکی از مهمترین رویکردهای جهانیشدن است. این امر از این حقیقت ناشی میشود که مطالعات تطبیقی ادراک ما را از پدیدههای آموزشی فراتر از مرزهای ملی رهنمون و نگاه و اندیشة سیاستگذاران آموزشی را به فراسوی معطوف می کنند. نکتة دیگر اینکه، وجود چالشها و مسائل مشترک در آموزش و پرورش کشورها در جهان، الزام به تبادل تجربیات با رویکرد مطالعات تطبیقی را به ضرورتی انکارناپذیر تبدیل کرده است. همین امر باعث شده است تا کشورهای زیادی به مدد دانش مطالعات تطبیقی، در دهههای اخیر بتوانند مسیر توسعة پایدار را با سرعت بیشتر و در زمان کمتری طی کنند. علاوه براینها، این شاخه از دانش که از ماهیتی میانرشتهای و ویژگی انعطافپذیر برخوردار است، به برنامهریزان آموزشی کمک می کند تا بینالمللی بیندیشند و محلی عمل کنند. نکتة پایانی اینکه، این حوزه از علم به ما یاد میدهد که سیاستگذاران و برنامهریزان آموزشی در سایر کشورها چگونه به حل چالشها و مسائل آموزشی می پردازند، وجوه افتراق و اشتراک نظامهای آموزشی کدامند و از این تجربیات چگونه میتوان به نحو مطلوب در حل چالشها و مسائل آموزش و پرورش خود کمک گرفت. با وجود اهمیت و ضرورت انکاناپذیرمطالعات تطبیقی، شواهد نشان میدهد کتابها، فصلنامهها، نشریهها و مقالات اندکی در این زمینه وجود دارد. در این راستا، انتشار اولین شمارة دو فصلنامة مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوشنامة بینالملل) را که حاصل همکاری معاونت محترم پژوهش، مدیر مسئول و تلاش مجدانة سایر عزیزان است، حضور همة همکاران عزیز، فرهیخته و علاقهمندان تقدیم میدارم. انتشار اولین شماره هرچند کمی با تأخیر، مصادف با هفتة پژوهش شده است.
- خسرو نظری
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران