رئیس دانشگاه فرهنگیان در جمع کارمندان و اساتید دانشگاه فرهنگیان یزد خبر داد:
اضافه شدن یک ششم فضای کنونی به مقدار فضای آموزشی دانشگاه در چند ماه اخیر
رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور خاطرنشان کرد: در چند ماه اخیر یک ششم مقدار فضای آموزشی که قبلا بوده است به فضای آموزشی دانشگاه فرهنگیان اضافه شده است، اگر بخواهیم به حد استانداردهای متعارف دیگر دانشگاه ها برسیم حداقل باید سه میلیون مترمربع به فضای آموزشی ما اضافه شود.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان یزد، رضا مراد صحرایی رئیس دانشگاه فرهنگیان در جمع کارمندان و اساتید دانشگاه فرهنگیان یزد اظهار داشت: در معلمی خیلی مسایل است، معلم خِیر، ویژگیهایی در ادبیات دینی ما دارد و پیامبر اکرم(ص) خود را برانگیخته برای معلم میداند، معلم خِیر، معلمی است که جنبندگان زمین، ماهیهای دریا، صغیر و کبیر در آسمان و زمین برای او طلب استغفار میکنند به این دلیل است که معلمی کار انبیا است.
وی بیان کرد: باید کارهای خود را معلمگونه انجام دهیم و اولین ویژگی آن این است که مومنانه رفتار کنیم، مومن در کار خود اتفاق دارد و به بهترین وجه کار را انجام میدهد، دومین ویژگی آن این است که منصفانه رفتار کند، از توصیههای آخر رسول خدا(ص) این بوده که نسبت به هر کسی صحبتی میکنید، کاری که انجام میدهید، حرفی که شنیده میشود، گفته میشود و قضاوتها منصفانه باشد.
صحرایی افزود: اگر بخواهیم کاری را که درست انجام نشده و در بدو شروع ریلگذاری خوب نبوده و در ریل غلط حرکت کرده است را اصلاح کنیم باید دو برابر زمان کار غلط صرف کنیم تا آن را به نقطه صفر برسانیم و لذا جلوی ضرر را هر وقت بگیریم منفعت است.
وی ادامه داد: هر کار غلطی که در دانشگاه وجود دارد را باید ببینیم از کی شروع شده است، دو برابر آن زمان نیاز است تا آن را به نقطه اول و به صفر برسانیم این یعنی که ما هیچ وقت نمی توانیم به صورت صفر یا صد با هیچ پدیده ای برخورد کنیم. بنابراین باید در حال حرکت کار اصلاح شود.
صحرایی تصریح کرد: بنده به عنوان یک فرد بیرونی از دانشگاه فرهنگیان عرض می کنم که دانشگاه فرهنگیان توفیقات کمی نداشته است، نقد لازم است اما باید منصفانه و سازنده باشد، نقدی که نتواند وضع موجود را بهتر کند فایدهای ندارد.
وی خاطرنشان کرد: امروز تحصیل در دانشگاه فرهنگیان یک برند است، مدیرانی که معلم می خواهند معلم دانشگاه فرهنگیان طلب میکنند، در تهران مدیران درخواست حضور فارغ التحصیلان دانشگاه فرهنگیان را دارند. معلم و شیوه تربیت او هر گونه باشد آینده ما آنگونه خواهد بود؛ اگر امروز معلم ما قوی با هویت و ماهر تربیت شود آینده نسل با هویت، ماهر و قوی خواهیم داشت.
رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور تصریح کرد: در شرایط کنونی توجه به تعلیم و تربیت معلمین واجب عینی است و هر کس در جایگاه خود باید کار خودش و وظیفه خود را انجام دهد.
صحرایی گفت: امسال ۹۵ هزار دانشجو به ما تحویل داده شد که در حال حاضر حدود ۵۰ تا ۷۰ هزار نفر از آنها هیچ فضای آموزشی ندارند، متأسفانه در دو سال ۹۹ و ۱۴۰۰؛ 25 هزار دانشجو اضافه گرفته شده است که نباید گرفته میشد چرا این کار نقد نشده است و ما از زمان سر کار آمدن به این دانشگاه، سخت شبانه روز درگیر تأمین فضای آموزشی و خوابگاه برای دانشجویان هستیم.
وی ادامه داد: در تهران هنوز کلاسهای آموزشی ما شروع نشده است، فضای آموزشی و خوابگاهی نداریم، دانشجویان جوان که با رتبه های زیر ۱۰۰۰ با هزار امید به به این دانشگاه آمدند الان با مشکل محیط آموزشی و خوابگاه مواجه هستند که در حال اصلاح هستیم.
رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور خاطرنشان کرد: در چند ماه اخیر یک ششم مقدار فضای آموزشی که قبلا بوده است به فضای آموزشی دانشگاه فرهنگیان اضافه شده است، از وزیر فهیم آموزش و پرورش تشکر می کنیم که برخی از مراکز آموزش و پرورش، مراکز ضمن خدمت و پژوهشکدههای خود را به ما تحویل دادند. اگر بخواهیم به حد استانداردهای متعارف دیگر دانشگاه ها برسیم حداقل باید سه میلیون مترمربع به فضای آموزشی ما اضافه شود.
صحرایی عنوان کرد: کارهای بزرگی کردیم اما باید قانون آنها را بیاوریم که بتوان قویتر کار کرد، طرح استاد وابسته و طرح هستههای پژوهشی ابلاغ شده است که باید اجرا کنید، همچنین نهضت تالیف کتب آموزشی هم آغاز شده است.
وی گفت: کارورزی متمایزکننده دانشگاه فرهنگیان از دیگر دانشگاههای کشور است که بخشنامههای جدید آن با ویژگیهای منحصر در حال امضا شدن است و برای آن کتاب راهنمای عملی کارورزی در دانشگاه تدریس می شود.
صحرایی از برگزاری آزمون جامع سلامت فرهنگی برای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان و فارغالتحصیلان آن خبر داد و افزود: بازنگری در موضوع درسی، افزایش دروس عملی و متناسب تر کردن دروس از دیگر اقدامات انجام شده است و در این حوزه باید آیندنگر باشیم.
وی با تأکید بر اینکه مسائل فرهنگی باید به درس تبدیل شود گفت: دانشگاه فرهنگیان باید بتواند طرحهایی مثل طرح ولایت را در ترم اول دانشگاه اجرا کند.
وی از دیگر اقدامات این دانشگاه را توجه به منظومه فکری شهید مطهری به عنوان دروس دانشگاه برشمرده و اذعان کرد: شهید مطهری یکی از معمار های معارف اسلامی که امام در مورد او فرمود در هیچ کتابی از کتابهای او اشکالی وجود ندارد، این تایید مطلق را امام برای هیچ کس دیگری ندارد، در دانشگاههای دیگر تشکلها می آیند و در زمینه کتابهای شهید مطهری کار می کنند اما در دانشگاه فرهنگیان ما آن را به واحد درسی تبدیل می کنیم.
رئیس دانشگاه فرهنگیان کشور افزود: ساختار سازمانی دانشگاه فرهنگیان وضع موجود دانشگاه را به بار آورده است، بعد از ۱۱ سال توانستیم ساختار سازمانی ستاد دانشگاه را تصویب کنیم، کسی که خوی معلمی دارد تلاش می کند که دیگران بالا بروند تا دیگری که پایینتر هست هم او را بالا بیاورد.
صحرایی بیان کرد: در ۱۰ سال گذشته بیش از ۳۰۰ استاد به دانشگاه فرهنگیان جذب شدند و امسال سهمیه ۵۰۰ نفر برای جذب داریم، تفویض اختیارهایی را به استان ها دادیم تا خودشان کارشناسان مربوطه را انتخاب کنند.
وی با اشاره به اینکه سالانه ۲۵ هزار معلم به آموزش و پرورش تحویل میدهیم گفت: امسال از این تعداد ۱۹ هزار و ۵۰۰ نفر برای مقطع ابتدایی جذب شده بودند و لذا در رشتههای دیگر کمبود داشتیم، در حال حاضر مرکز ثقل تعلیم و تربیت معلم آموزش ابتدایی است که در تلاش هستیم با اجرای طرحهای مختلفی جهت جذب دانشجو معلم، از طریق دانشجویان مقطع ارشد، سال آخری یا افراد دو مدرکی گزینش برای جذب دانشجو داشته باشیم اما کار سادهای نیست و باید قانون آن تصویب شود.