مصاحبه با عضو هیأت علمی پردیس شهید مفتح شهر ری دکتر محمد فقیری؛
کارورزی، کارآموزی و ضمن خدمت: پیوندها، شباهتها، تفاوتها
به گزارش روابط عمومی پردیس شهید مفتح، به مناسبت هفته سر آمدی آموزش مصاحبه ای با دکتر محمد فقیری عضو هیأت علمی و گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان در مورخ 22 اردیبهشت ماه 1400 صورت پذیرفت.
شرح مصاحبه:
آقای دکتر فقیری ارجمند منظور از کارورزی ، کارآموزی و ضمن خدمت (اطلس آموزشی ایران)چیست؟
اطلس آموزشی ایران دارای چند مهارت پایه مثل مشاهده، توصیف، کنشپژوهی، روایت پژوهی، گزارش نویسی و کدگذاری است که در دورۀ کارورزی دانشگاه فرهنگیان به خوبی ترسیم شده است اما در دورۀ کارآموزی کم رنگ است و در دوره های ضمن خدمت بسیار کم رنگ تر است.
همچنین جغرافیای آموزشی ایران شامل مهارت های پیشرفته مثل طراحی آموزشی، الگوها و روش های تدریس، مدیریت کلاس، درس پژوهی، اقدام پژوهی، آموزش پژوهی و نظارت همتا و بالینی است که باز هم همۀ این مهارت ها در هر سه دوره کارورزی، کارآموزی و ضمن خدمت وجود ندارد، مثلاَ آموزش پژوهی خاص دورۀ کارآموزی است یا نظارت بالینی تنها در ضمن خدمت وجود دارد.
به نظر شما علت این ناهماهنگی چیست؟
یکی از علل نبود پیوند میان واحدهای ترسیم کننده این دوره ها در کارورزی، کارآموزی و ضمن خدمت است. نگاه جزیره ای آفتی فرهنگی است که متاسفانه در سطح سازمانی نیز وجود دارد.
پیشنهاد شما برای حل این مشکل چیست؟
پیشنهاد من این است که اطلس آموزشی ایران ترسیم گردد؛ دوره های مختلف صلاحیت حرفه ای در آن مشخص شود، سپس یک بررسی تطبیقی انجام پذیرد و جغرافیای صلاحیت حرفهای به روشنی بیان شود. در صورتی که شباهت و تفاوتی در سه دورۀ مذکور باید صورت پذیرد، آن نیز هم تبیین گردد.
شما روند کارورزی و کارآموزی را در دانشگاه فرهنگیان چگونه ارزیابی میکنید؟
به نظر من کند است؛ نظریه پردازی آن قوی نیست؛ نظریه ورزی آن نیز کارایی زیادی ندارد؛ متاسفانه تا حد زیادی منفعل است. البته علل بسیاری در این امر دخالت دارد، مثلاَ استادان و دانشجویان در حوزۀ نویسندگی روایت و گزارش قوی نیستند، معلمان در اجرا یک نواخت و مکانیکی درس می دهند و دانشجومعلمان فکورانه با مسأله برخورد نمی کنند، علاوه بر این، کتاب های درسی نیز جذابیت ندارد و مکانیکی و خبری نوشته شده است.
برای حل این مشکلات چه باید کرد؟
کار بسیار سختی است. بهترین کار آموزش نویسندگی و بازاندیشی یا تأمل (Reflection) است. کارورزی و کارآموزی چند کار اصلی دارد: روایت نویسی، گزارش نویسی، طراحی فعالیت، اجرا و تدریس و ... متاسفانه ما در همۀ این ها ضعف داریم. دانشجومعلمان ما اکثراَ نوشتن بلد نیستند، تفاوت نگارش ساده، علمی و خلاق و چگونگی کاربرد آن را در گزارش کارورزی نمی دانند، خیلی هم تمایل به بازاندیشی که شامل مشاهده، توصیف، بازنگری، تحلیل، ارزیابی، اقدام و عمل و ... ندارند.
ببینید مشکل اصلی این است که نوشتن و تأمل مثل خواندن برای ما سخت است. آموزش و پرورش به ما حتی نتوانسته است خواندن و نوشتن همیشگی یاد بدهد. از طرفی دیگر الگو و روش تدریس مسلط آموزشی در ایران الگوی انتقالی و روش توضیحی و سخنرانی است؛ حتی از روش به یادسپاری و پیش سازمان دهنده که جزو الگوی انتقالی هستند، کمتر استفاده میشود.
جایی که تأمل به معنی علمی آن تعطیل باشد، کشف و کنجکاوی نباشد، تعامل و ارتباط نباشد و آموزش در سطح دانش هرم بلوم بماند، نمی توان انتظاری بیش از این داشت.
چرا نوشتن و اندیشیدن برای ما سخت است؟
چون کتابهای درسی ما خبری (Declarative) نوشته شده اند، مکانیکی و حافظه محورند، جذابیت و زیبایی ندارند، از الگوهای طراحی آموزشی و به خصوص سبک شناسی در آنها کمتر استفاده شده است. کتابهای درسی آجرهایی از بندنوشتها هستند که بی سلیقه و بدو راز ویرایش سبکی و ساختاری کنار هم چیده شده اند. این مسأله ای است که آقای شولمن (1987) مطرح کرد؛ او در الگوی دانش محتوایی آموزشی (دمآ) یا همان (PCK) براین موضوع تأکید میکند که سبک خبری کتابها باید به سبک داستانی (Fictional) تبدیل شود و کتابها از تنوع سبکی برخوردار باشند.
ببینید دبستان شش کتاب نگارش دارد، همینطور دبیرستان اما دانشآموزان ما نمیتوانند بنویسند؛ من فکر میکنم مشکل در خود کتابهای نگارش است؛ معلمان ما متاسفانه با نوشتن بیگانه اند. مشکل نوشتن حتی در گروههای زبان و ادبیات فارسی کشور حاد است. دانشگاه در نوشتن از نویسندگان آزاد عقب تر است؛ مقالات و کتاب های علمی نیز ویراسته و پیراسته نیست. پایان نامه ها بیشتر رونویسی و بردار و بچسبان از منابع پراکنده است.
برای حل این مشکل، دانشگاه فرهنگیان باید پیشگام شود، استادان حوزۀ نگارش و ویرایش با نوشتن ساده، علمی و خلاق و به خصوص ویرایش سبکی، ساختاری و فنی در کنار ویرایش املائی و دستوری آشنا شوند. همچنین نگارش تأملی (Reflective Writing) که لازمۀ گزارش تأملی است مورد توجه قرار گیرد و نمونه هایی نفیس برای آن و سایر گزارش های کارورزی مثل آموزشی، ساختاری، عاطفی و فیزیکی نوشته شود.
فکر می کنید نمونه های نفیس بتواند کار روایت نویسی و گزارش نویسی در کارورزی و کارآموزی را آسان کند؟
حتماَ، وقتی دانشجومعلمان با نمونه های نفیس مواجهه شوند، دیگر کمتر بردار و بچسبان خواهند کرد، کمتر تکراری و بیشتر خلاق خواهند نوشت. نویسندگی علمی نیز کاری خلاقانه است. شما تصور کنید در این زمینه اگر پویایی وجود نداشته باشد، دیگر از تدریس و اجرا چه انتظاری دارید! ما دانشجو را به کلاس می فرستادیم تا مشاهده کند، توصیف نمایند، گزارش تأملی بنویسد درحالیکه کمتر مهارتی در این زمینه دارد.
شما برای رفع این مشکل به عنوان یک استاد تاکنون چکار کرده اید؟
من برای مهارتهای مختلف مشاهده، توصیف، بازاندیشی، روایت پژوهی، گزارش نویسی و کدگذاری «کتاب معلم» را نوشته ام که پر از نمونه، مثال و مهارت است و باز هم بر این باورم که آموزش نویسندگی و مهارت ها و مدل های تأمل می تواند این مشکل را تا حدی حل نماید. در جلد دوم نیز برای درس پژوهی، اقدام پژوهی و ... نیز نمونه گزارش های عملیاتی نوشته ام.
علاوه بر این مشکلات و راه حل هایی که ارایه کردید، چه پیشنهاد دیگری دارید؟
به نظر اینجانب بهتر است پداگوژی و تکنوژی با هم پیوند بخورد. مثلاَ در کارورزی 1 و 2، نرم افزارهای ویندوز، ورد، پاورپوینت، وان نوت، فیلپ و نایترو تدریس شود تا دانشجومعلمان بتوانند گزارش پاکیزه تر و زیباتری بنویسند. همچنین در کاورزی 3 و 4 نرم افزاهای ایلاستریتور، اسنگیت، استوری لاین و ... تدریس شود تا به طراحی فعالیت و طرح درس نویسی کمک بیشتری بکند. پداگوژی بدون تکنولوژی بخصوص در آموزش پساکرونا نمیتواند تأثیرگذار باشد.
حرف آخر شما چیست؟
سازمان مرکزی دانشگاه و سازمان های مسئول در وزارت علوم و آموزش و پرورش به مسائل زیر توجه کنند:
- نوشتن را جدی بگیرند و برای آموزش گونه های آن برنامه ریزی کنند.
- در تألیف کتابهای درسی و آموزشی به مدل های روز دنیا مثل (TPCK) توجه کنیم.
- از آموزش حجم گرا، حافظه محور و مکانیکی دوری نمایند.
- از کارهای جزیره ای بپرهیزند.
- از تکنولوژی روز دنیا برای آموزش استفاده کنند.
- در تهیه و تدوین مواد آموزشی به کدگذاری و سبک شناسی توجه کنیم.
- از گرافیک و اینفوگرافی در کتاب نویسی استفاده نماییم.
- به ارزشیابی کیفی حداقل به اندازۀ ارزشیابی کمی توجه نمایند.
- از مدلهایی مثل اسکورم (SCORM) برای آموزش مجازی استفاده کنند.
- کتابهای علمی ویراسته و پیراسته بنویسیم.
- زیبانویسی و پاکیزه نویسی علمی و خلاق را ترویج دهیم.
- به نگارش و ویرایش سبکی و ساختاری بیشتر توجه کنیم.
در پایان امیدوارم دانشگاه فرهنگیان با ارائۀ الگوهای نوین آموزشی، ترسیم اطلس آموزش ایران و ارائه نمونه های نفیس در کشور پیشرو باشد.