جایگاه تربیتی قصه برای کودکان و نوجوانان
جایگاه تربیتی قصه برای کودکان و نوجوانان بسیاری از مفاهیم، نگرش ها و رفتارهای مثبت را می توان با قصه و قصه گویی به شیوه ای غیر مستقیم در فرزندان نهادینه و با تقویت حس همدلی و همنوایی در آنها از بروز رفتارهای نابهنجار در موقعیت های گوناگون پیشگیری کرد.
چکیده مصاحبه پژوهشی:
- قصه می تواند به تربیت انسان خلاق و مبتکر کمک کند و به تعبیری تلاش هنرمندانه در قالب کلام برای هدایت کودک به سوی رشد با زبان مناسب و در خور فهم اوست.
- داستان هایی ارزشمند هستند که با ابزارهای تعقل و تفکر، دانش ایمان اخلاق و خلاقیت به ساحت های چهارگانه (خود، خلق، خلقت و خداوند) که کودک و نوجوان با آن رو به رو است بپردازد و غیر مستقیم به هریک از آنها پاسخ دهد.
- متاسفانه قصه و قصه گویی به رغم تأثیر آن در رشد ذهنی و غنای روحی کودکان و نوجوانان، در کشور ما وضعیتی رو به افول دارد.
- بسیاری از مفاهیم، نگرش ها و رفتارهای مثبت را میتوان با قصه و قصه گویی به شیوه ای غیر مستقیم در فرزندان نهادینه و با تقویت حس همدلی و همنوایی در آنها از بروز رفتارهای نابهنجار در موقعیت های گوناگون پیشگیری کرد.
- قصه گویی باید به برنامه ای عملی تبدیل شود و جای خود را در برنامه روزانه خانواده ها، مدارس و مؤسسات تربیتی کودکان و نوجوانان، باز کند.
پژوهش خبری صدا وسیما: استفاده از داستان به منزله ابزاری برای رشد و ارتقای آگاهی و بصیرت اخلاقی پیشینه زیادی دارد. در قرآن کریم و روایات و احادیث از این شیوه بسیار استفاده شده است. قصه و داستان در جهت تربیت فکری، اخلاقی و رفتاری موثر و یکی از روش های تربیتی جذاب برای کودک و نوجوان است. بیش از 32 درصد از جمعیت کشور را کودکان و نوجوانان بین 2 تا 18 ساله تشکیل می دهند[1]. این امر بیانگر اهمیت آگاهی از نیازمندی های اعتقادی، اعمال عبادی، اخلاقی، روحی، جسمی، عاطفی، اجتماعی، تفریحی و آموزشی این مقاطع سنی است. [2]
اما در کشور ما به رغم وجود گنجینه های علم و معرفت و داستان ها و افسانه های زیبا و آموزنده، اولیا و مربیان بیشترین وقت خود را به مسائل آموزشی کودکان اختصاص می دهند و دانش آموزان نیز در خانه و مدرسه بیشتر اوقات خود را صرف یادگیری های غیر فعال کرده، ازسختی و خشکی دروس و اضطراب امتحان و نمره رنج می برند. بدین ترتیب اغلب اولیا و مربیان از هدف اصلی تعلیم و تربیت که پرورش انسان های خلاق، مبتکر و کارآمد است، باز می مانند.جایگاه تربیتی قصه برای کودکان و نوجوانان
برای بررسی بیشتر، این موضوع را در گفت و گو با دکتر علی بلاغی، پژوهشگر ادبیات و عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان در فایل ضمیه پی گیری نمایید.
جایگاه تربیتی قصه برای کودکان و نوجوانان 3