پردیس شهید مفتح شهر ری

اولین همایش « روز ملی خلیج فارس» در دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید مفتح شهرری

برگزاری: 94/2/10 از ساعت 8:30 تا 11:30 سالن شهید باهنر پردیس

همایش با تلاوت آیاتی از کلام الله مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

در ابتدا دکتر مهران بیغمی ریاست پردیس با گرامیداشت ایام مبارک ماه رجب و میلاد مسعود امام علی (ع) و تقارن آن با روز معلم، ضمن افتتاح سمینار، با محوریت « فرهنگ، هنر و ادبیات در حوزه خلیج فارس» صحبت نمودند و دو قطعه شعر در این رابطه قرائت نمودند. مطلع شعری که ایشان قرائت کردند به شرح زیر است:

                   خلیج فارس قلب کشور ماست           از آنجا قوم پاک آریا خاست

                       کز آنها مانده است اندرز بسیار           بهین پند و بهین گفت و بهین کار

پس از آن استاد رضا محمدی عضو گروه مطالعات اجتماعی پردیس، با عنوان « خلیج فارس، شعر، آب و آیینه» جایگاه جغرافیای فرهنگی را در شکل گیری ارزشهای فرهنگی در تغییر و تأثیرپذیری محیط جغرافیایی و طبیعی از ارزش ها و بالعکس مورد بررسی قرار دادند. ارائه تصاویر زیبا و برانگیزاننده از محیط جغرافیایی خلیج فارس و نیر انطباق اشعار و موسیقی با این شرایط به تبیین و تفسیر موضوع ایشان غنای ویژه ای بخشیده بود.

در ادامه دکتر علی صادقی عضو گروه مطالعات اجتماعی پردیس، مقاله ای با عنوان « مرزهای دریایی در خلیج فارس» ارائه نمودند. تببین شکل گیری مرزهای دریایی خلیج فارس از آغاز و مسائل مبتلا به کنونی از جمله مباحث ایشان بود. تملک ایران بر جزایر ایرانی و ادعای امارات عربی متحده و مرزهای تعیین نشده کشورهای حوزه خلیج فارس و دلایل آن، از جمله نکات مطرح شده در این مقاله بود.

آقا علیخانی دانشجوی کارشناسی ناپیوسته مطالعات اجتماعی با موضوع « جغرافیای تاریخی خلیج فارس و نقش استراتژیک آن» به بیان موضوع پرداختند. سیر تحول و فرآیند شکل گیری نام خلیج فارس و بررسی زمینه های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این حوزه ژئوپلیتیک از نکات برجسته این دانشجو بود.

دکتر میرشکاری از اساتید هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی و مدرس مدعو این پردیس سخنران بعدی همایش بودند که راجع به « جزایر مصنوعی خلیج فارس، فرصت ها و تهدیدها» به ایراد سخن پرداختند. برای تبیین موضوع از جایگاه جهانی جزایر مصنوعی با اهداف بهره برداری و اکتشاف منابع طبیعی، اقتصادی، گردشگری، نظامی و پژوهشی به ایراد سخن پرداختند و به عنوان نمونه شکل گیری جزایر نخل ( از سال 2000 میلادی) در امارات را مورد اشاره قرار داده و به طرح نظرات سیاسی پیرامون این جزایر و مسائل زیست محیطی آن پرداختند

این سمینار با قرائت قطعنامه پایانی با تاکید بر جایگاه تاریخی خلیج فارس و لزوم حمایت و دفاع قاطعانه از پیشینه و تاریخ پر افتخار ایران و نام درخشان «خلیج همیشه فارس» و تاکید بر نقش دانشگاه فرهنگیان در این حوزه پایان یافت. استقبال گسترده از این سمینار و ارزشیابی نشان داد که موضوعات ملی از این دست نیازمند نگاه ویژه و پشتیبانی جدی است.


نظرات کاربران